Onze financiële positie wordt bepaald door solvabiliteitsratio, verhoudingsindex schuldpositie, weerstandsratio en EMU-saldo/referentiewaarde. De solvabiliteitsratio, de schuldpositie en weerstandsratio worden toegelicht in de paragraaf weerstandsvermogen.
EMU-saldo
Binnen de Europese Unie zijn het EMU-saldo en de EMU-schuld de belangrijkste indicatoren voor de gezondheid van de overheidsfinanciën. Het saldo bestaat niet alleen uit een begrotingstekort of –overschot van het Rijk; ook gemeenten, provincies, waterschappen en WGR-plus regio’s dragen aan in het EMU-saldo en de EMU-schuld. Het EMU-saldo wijkt af van het begrip begrotingssaldo waar lokale overheden mee werken. Een belangrijk verschil is dat het begrotingssaldo van het Rijk op kasbasis wordt gemeten en van de lokale overheden op baten- en lastenbasis.
Berekening EMU-saldo
Berekening EMU-Saldo | 2019 x € 1.000 | 2020 x € 1.000 | 2021 x € 1.000 | |
Omschrijving | Raming tot eind 2019 | Volgens begroting 2020 | Volgens meerjarenraming in begroting 2020 | |
1 | Exploitatiesaldo vóór toevoeging aan c.q. onttrekking uit reserves (zie BBV, artikel 17c) | -1.475 | -1.268 | -600 |
2 | Afschrijvingen ten laste van de exploitatie | 2.568 | 3.291 | 3.606 |
3 | Bruto dotaties aan de post voorzieningen ten laste van de exploitatie | 1.032 | 1.000 | 1.000 |
4 | Investeringen in (im)materiële vaste activa die op de balans worden geactiveerd | 4.905 | 4.237 | 3.154 |
5 | Baten uit bijdragen van andere overheden, de Europese Unie en overigen, die niet op de exploitatie zijn verantwoord en niet al in mindering zijn gebracht bij post 4 | 200 | 200 | 200 |
6 | Baten uit desinvesteringen in (im)materiële vaste activa (tegen verkoopprijs), voor zover niet op exploitatie verantwoord | 0 | 0 | 0 |
7 | Aankoop van grond en de uitgaven aan bouw-, woonrijp maken e.d. (alleen transacties met derden die niet op de exploitatie staan) | 985 | 1.689 | 916 |
8 | Baten bouwgrondexploitatie: Baten voor zover transacties niet op exploitatie verantwoord | 3.641 | 3.876 | 2.839 |
9 | Lasten op balanspost Voorzieningen voorzover deze transacties met derden betreffen | 1.400 | 1.000 | 1.000 |
10 | Lasten ivm transacties met derden, die niet via de onder post 1 genoemde exploitatie lopen, maar rechtstreeks ten laste van de reserves (inclusief fondsen en dergelijke) worden gebracht en die nog niet vallen onder één van bovenstaande posten | 0 | 0 | 0 |
11 a | Gaat u effecten verkopen? (ja/nee) | nee | nee | nee |
11 b | Zo ja wat is bij verkoop de verwachte boekwinst op de exploitatie? | |||
Berekend EMU-saldo | -1.324 | 173 | 1.975 |
Conclusie
In het bestuurlijk overleg van 23 mei 2018 is overeenstemming bereikt tussen het Rijk en de koepelorganisaties van de decentrale overheden VNG, IPO en UvW over het gezamenlijke aandeel van de decentrale overheden in het EMU-tekort. Daarbij hebben de decentrale overheden onderling een verdeling voorgesteld van hun afzonderlijke aandelen in het EMU-tekort (de individuele EMU-referentiewaarde).
Een individuele EMU-referentiewaarde betreft geen norm, maar een indicatie van het aandeel dat een provincie of gemeente in de gezamenlijke tekortnorm heeft. De gezamenlijke tekortnorm voor de decentrale overheden voor 2020 bedraagt 0,4% en is verdeeld over gemeenten (0,27%), provincies (0,08) en waterschappen (0,05%).
Voor de gemeente Zwartewaterland is de referentiewaarde voor 2020 vastgesteld op € 1.867.000. Wij blijven ruim onder deze norm.