Gemeenten maken deel uit van een sterk veranderende samenleving, waarin de steeds verdere digitalisering van de informatievoorziening een van de belangrijkste ontwikkelingen is. Met het programma Digitale Agenda Zwartewaterland werken wij aan oplossingen om de gemeentelijke uitvoering te verbeteren. Dit alles vanuit de ambitie om optimaal van dienst te zijn, met zichtbare resultaten voor inwoners en ondernemers. We doen dit op basis van onze Zwartewaterlandse opgaven en het door gemeenten en VNG Realisatie vastgelegde meerjarenplan Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering (GGU) 2020-2024. Dit meerjarenplan GGU bevat ook de ambities van de Digitale Agenda 2020 (Open en transparant in de participatiesamenleving, werken als één efficiënte overheid & massaal digitaal, maatwerk lokaal). Dit heeft geresulteerd in een aantal opgaven op het vlak van digitalisering en informatievoorziening die samenvallen in een eigen Digitale Agenda Zwartewaterland (DA ZWL). Wij hebben deze opgaven uitgewerkt naar concrete trajecten in de Digitale Agenda Zwartewaterland, waar in 2019 is gestart met de uitvoering.
Resultaten tot nu toe; kaders en werkwijze
Om de digitale agenda goed uit te kunnen voeren, hebben wij een verbetertraject gestart met betrekking tot de organisatie en sturing op alle ambities.
- Voor een betere toeleiding van digitalisering vraagstukken zijn we vorig jaar gestart met een centraal IV (informatie voorziening) overleg.
- Trajecten binnen de Digitale Agenda ZWL hanteren een vaste route: initiatief, onderzoek en uitvoering.
- Ook hebben we verbeterpunten in beeld gebracht voor de interne organisatie wat betreft het veranderproces en bijbehorende afspraken en verantwoordelijkheden.
- We zijn bezig om beter inzicht in het beheer van ons ICT landschap in beeld te brengen. Hierbij maken we onderscheid in hetgeen we zelf doen, wat we samen doen (veelal met andere gemeenten) en wat we uitbesteden. Het functioneel beheer overleg gaat het resultaat beheren.
Ambities, richting en ontwikkelingen
Voor de komende periode geven we uitvoering aan de digitale agenda conform bovenstaande kaders en werkwijze. Hieronder staan per ambitie de belangrijkste ontwikkelingen benoemd:
- We nemen open en transparant deel aan de participatie samenleving
- Verbetering van de dienstverlening aan burgers en bedrijven, zoals Meldingen openbare ruimte, Dienstverlening Klant Contact Center, Doorontwikkeling burgerzaken.
- Waar nodig en mogelijk open data beschikbaar stellen, bijvoorbeeld als geo-informatie.
- We werken als één efficiënte overheid
- Lokale efficiëntie verbeteren, zoals het verbeteren van bestuurlijke en organisatorische besluitvormingsprocessen, efficiënter beheer van de applicaties binnen het sociaal domein, automatiseren veel gebruikte handmatige handelingen en diverse ICT optimalisaties.
- Regionale en landelijke efficiëntie en samenwerking verbeteren, zoals Omgevingswet, vergunning, Toezicht en handhaving (VTH), Jeugdzorg en aansluiten op landelijke ontwikkelingen vanuit VNG Realisatie (zoals AVG - GGI veilig).
- Oriëntatie strategische en tactische samenwerking op het gebied van (ICT) bedrijfsvoering. Bijvoorbeeld Shared Service Centrum ONS en regionale gemeenten en ketenpartners.
- We werken massaal digitaal en leveren maatwerk lokaal
- Digitaliseringsbehoefte in beeld brengen door het maken van een producten / diensten catalogus en de onderliggende processen.
- Verbeteren van E-diensten, waardoor we beter en meer digitaal en zaakgericht kunnen werken.
- Eenmalig vastleggen, meervoudig gebruik door het koppelen van taakspecifieke applicaties.