De overheden zien zich gesteld voor grote transformaties. Voorbeelden hiervan zijn de veranderingen in energiemix en -landschap, het circulair ondernemen, het opvangen van de gevolgen van het veranderende klimaat, de komst van 'big data' en de toenemende complexiteit van de zorg waarin gestreefd wordt naar op de persoon en situatie gerichte zorg en begeleiding.
Het aantal vraagstukken dat een bovengemeentelijke aanpak vergt, neemt toe. Wij onderkennen daarom het strategisch belang van productieve samenwerking in de economische Regio Zwolle. Op diverse terreinen organiseren wij de samenwerking met buurgemeenten, (sub)regionale samenwerkingsverbanden en andere partners.
In 2019 is een intentieovereenkomst getekend om samen te gaan werken met het SSC ONS te Zwolle. Dit maakt dat in het 2e deel van 2019 is gestart met de benodigde inventarisatie en planvorming om de personeels- en salarisadministratie (PSA), inkoopadvies en automatisering gefaseerd onder te brengen bij SSC ONS. In 2020 zal de uitgesproken intentie concreet gestalte krijgen door alle benodigde besluitvorming inclusief de financiële consequenties voor toetreding tot de GR SSC ONS voor te bereiden en aan de raad voor te leggen. Deze beweging heeft tot gevolg dat lopende samenwerking met buurgemeenten Staphorst (PSA) en Steenwijkerland (inkoop) op termijn beëindigd zal worden.
Bij alle maatschappelijke opgaven ligt de nadruk op participatie vanuit de samenleving en ondernemers. De gemeente vervult hierbij in lokaal en regionaal verband een faciliterende en waar nodig een regisserende rol.
Met onze werkwijze, de inrichting van werkprocessen en de ontwikkeling van de competenties van onze medewerkers proberen wij zo goed mogelijk in te spelen op de genoemde en andere trends en ontwikkelingen. De in ons concernplan opgenomen kernwaarden vormen het kompas voor de gewenste werkwijze: "Integraal", "Participatief", "Kwaliteitsgericht" en "Integer". Via sessies met de eenheden en op geplande organisatiemomenten wordt hieraan aandacht besteed.
Ons doel hierbij is om hoogwaardige dienstverlening te leveren, passend bij de vraag of het initiatief.
De gemeente Zwartewaterland heeft daarnaast als werkgever oog voor de mensen met een arbeidsbeperking en wil graag een bijdrage leveren aan de Wet banenafspraak. Andere medewerkers met een arbeidsbeperking, die niet tot de formele doelgroep van de Wet banenafspraak horen, willen we eveneens zoveel mogelijk in dienst houden. We blijven alert op het behalen van de formele doelstelling van de Wet banenafspraak.
De gemeente Zwartewaterland wil als aantrekkelijk werkgever ruimte geven aan de medewerkers om een goede balans te vinden tussen werk en privé. Plaats- en tijd onafhankelijk werken wordt gestimuleerd. De ontwikkelactiviteiten van medewerkers zijn gericht op houding, gedrag, werkwijzen en het kunnen schakelen tussen rollen. We experimenteren met nieuwe manieren van samenwerken en co-creëren, en leren hiervan. We zijn daarnaast een lerende organisatie als het gaat om het ontwikkelen van beleid en het inbedden van de opbrengsten in de organisatie.
Steeds meer zal er aandacht zijn voor de duurzame inzetbaarheid van het totale personeelsbestand. Nadrukkelijk richten we ons daarbij niet alleen op jongeren en ouderen, maar op elke leeftijdsgroep.
2020 is een bijzonder jaar voor het meeste overheidspersoneel; we nemen afscheid van het publiek recht (Car-Uwo) en verwelkomen het privaatrecht (formele Cao gemeenten). Dit heeft gevolgen voor de formele arbeidsverhouding, maar het streven is om ook in de nieuwe situatie zorgvuldig met elkaar om te blijven gaan.