Dienstverlening
Wat gaan we daarvoor doen?
Waar we voor gaan | Activiteit(en) |
De ontvanger vindt onze communicatie eenvoudig, begrijpelijk en betrouwbaar. | We maken meetbaar of onze communicatie eenvoudig, begrijpelijk en betrouwbaar is. |
We verbreden de realtime webcare en gaan per (actueel) onderwerp ook actief op zoek naar inzichten en gevoelens die leven bij de Zwartewaterlanders. | |
We zijn een lerende organisatie: samenwerking met inwoners is (nog) niet vanzelfsprekend. Elk project/opgave met maatschappelijke impact wordt gestart met een omgevingsanalyse (volgens het format 'Zo zijn onze manieren'). | |
Van de wekelijkse openbare besluitenlijst van het college van B&W maken en verspreiden we een publieksvriendelijke versie. Hierin lichten we de achtergronden en strekking van de besluiten in eenvoudige taal toe. | |
We passen de communicatiemiddelen aan op B1-niveau. Dit wil zeggen dat 80% van de bevolking onze communicatie begrijpt. | |
Nieuwe medewerkers krijgen een schrijftraining op B1-niveau. De rest van de organisatie volgt een jaarlijkse opfriscursus. | |
In samenwerking met Stichting Lezen en Schrijven maken we onze communicatie ook toegankelijk voor laaggeletterden. | |
We verbeteren de communicatievaardigheden van alle medewerkers. | |
De inwoner kan onze regelgeving goed vinden. | We verbeteren de kennis van het publiceren van algemeen verbindende voorschriften. |
Lokaal is invulling gegeven aan de landelijke digitale agenda (DA2020) van de VNG. Het gaat hierbij om openheid & transparantie, één efficiënte overheid en digitaal werken. | Uitvoering geven aan de digitale agenda (nieuwe ontwikkelingen) en vervangingsinvesteringen Zwartewaterland (zie voor verdere uitwerking de paragraaf bedrijfsvoering). |
Bestuur en management zijn "in control". De procesbeheersing is op orde, waardoor er vanaf 2021 een "in control statement" bij de jaarrekening kan worden afgegeven. | In het intergemeentelijk samenwerkingsverband op het gebied van Verbijzonderde Interne Controle (VIC) beoordelen we alle processen met een financiële stroom |
We implementeren de (controle)formats als hulpmiddel en opleidingstool voor de medewerkers die werkzaam zijn in financiële bedrijfsprocessen | |
We handelen zoveel mogelijk juridische zaken via mediation af. | Jaarlijks geven wij de raad inzicht in aantallen potentiële geschillen die via mediation worden opgelost. |
We handelen conform de AVG. | We voeren een Privacy Impact Analyse (PIA) sociaal domein en meldingensysteem beheer uit. |
We organiseren cursussen AVG voor medewerkers. | |
Intern zijn we ons bewust van de (beleids)terreinen waarop mogelijk georganiseerde criminaliteit actief is en waarbij we een verhoogd risico lopen op ondermijning van het lokale gezag. | In samenwerking met het Regionaal Informatie- en Expertisecentrum en de politie rollen we het Plan van aanpak ondermijning binnen de organisatie uit en stellen we een ondermijningsbeeld op. |
Social media gebruik beter laten aansluiten bij de informatiebehoefte van de inwoners | We doen onderzoek naar de digitale informatiebehoefte van inwoners |
We actualiseren het social media beleid | |
Interne communicatie laten aansluiten bij de wensen en verwachtingen van de organisatie | We realiseren een social intranet |
Medewerkers hebben voldoende juridische kennis. | We stimuleren juridische kennisontwikkeling en informatievoorziening. |
Indicatoren
Omschrijving indicator | Eenheid | Jaar | Indicator | Verplicht |
Reisdocumenten | aantal | 2020 | 1.020 | Nee |
Geboorteakte | aantal | 2020 | 50 | Nee |
Akten overlijden | aantal | 2020 | 130 | Nee |
Huwelijksakten en partnerschapsregistraties | aantal | 2020 | 100 | Nee |
Verhuizingen binnen gemeente | aantal | 2020 | 1.000 | Nee |
Vestigingen in gemeente | aantal | 2020 | 700 | Nee |
Rijbewijzen | aantal | 2020 | 2.400 | Nee |
Organieke inbedding van kaders AVG | % | 2020 | 40 | Nee |
Wat mag het kosten
Thema's (€ x 1.000) | Rekening 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 702 | 678 | 598 | 628 | 628 | 663 | |||||||||
| |||||||||||||||
Baten | -373 | -220 | -206 | -206 | -206 | -206 | |||||||||
| |||||||||||||||
Resultaat voor bestemming | 330 | 458 | 392 | 422 | 422 | 457 | |||||||||
Onttrekkingen reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Resultaat na bestemming | 330 | 458 | 392 | 422 | 422 | 457 |