Begroting 2020-2023

Paragraaf Verbonden Partijen

Gemeenschappelijke regelingen

Een gemeenschappelijke regeling is een publiekrechtelijke overeenkomst tussen bepaalde bestuursorganen van verschillende gemeenten waarbij bepaald wordt dat bepaalde taken en bevoegdheden centraal uitgevoerd worden. Het gaat om de volgende gemeenschappelijke regelingen:

Gemeenschappelijke regelingen

1. Veiligheidsregio IJsselland

2. GGD IJsselland

3. Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland

4. Omgevingsdienst IJsselland

5. Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel-Vechtstreek

6. Stichting administratiekantoor DataLand

Veiligheidsregio IJsselland te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle.

Bestuurlijk belang

Deelname in algemeen bestuur door de burgemeester.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

Op basis van de Wet Veiligheidsregio’s zijn in Nederland 25 veiligheidsregio’s ingesteld waaronder Veiligheidsregio IJsselland (VRIJ). Veiligheidsregio IJsselland richt zich op het voorkomen en bestrijden van (de gevolgen van)  branden, ongevallen, rampen en crises. Dit gebeurt in het gebied van de 11 deelnemende gemeenten.

Financiële ratio’s

Bedragen x € 1.000

Rekening 2018

Begroting 2019

Begroting 2020

Resultaat

€ 1.454

-€ 352

€ 0

Eigen Vermogen

€ 3.611

€ 4.008

€ 4.617

Vreemd Vermogen

€ 32.077

€ 31.421

€ 30.395

Gemeentelijke bijdrage

 € 1.581

€ 1.632

€ 1.670

Percentage v/h totaal

4,67%

4,67%

4,67%

Risico’s inclusief genomen beheersmaatregelen VRIJ

Op basis van alle risico’s met bijbehorende inschatting is een analyse gemaakt van de benodigde weerstandsvermogen voor Veiligheidsregio IJsselland. Met behulp van een zogenaamde Monte-Carlo (MC)-simulatie is het verband tussen risico en aan te houden weerstandsvermogen bepaald. Uit de rapportage van risicomanagement blijkt dat, op basis van een zekerheidspercentage van 90%, het weerstandsvermogen 1,18 miljoen euro zou moeten bedragen. De benodigde weerstandscapaciteit ligt in de lijn der verwachting op basis van de bedragen die andere veiligheidsregio’s hanteren. De gemeente kan worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort, zie bovenstaand percentage.

Ontwikkelingen

De kosten worden vanaf 2017 voor 75% verdeeld op basis van de historische kosten en voor 25% op basis van een meer geobjectiveerde methodiek, te weten het gemeentefonds. In 2019 zou de verdeelmethodiek opnieuw worden geëvalueerd waarbij in principe het gekozen combinatiemodel gehandhaafd blijft. Er wordt alleen gekeken of het geobjectiveerde aandeel van het gemeentefonds in de verdeelmethodiek kan worden vergroot. Besluitvorming is uitgesteld om ontwikkelingen rondom de bestuurlijke opdracht om te komen tot een toekomstbestendige brandweer, de Wnra en dienstverband vrijwilligers inzichtelijk te krijgen. Verwachting is dat binnen een jaar de financiële gevolgen duidelijk worden en het gesprek over de gevolgen en eventuele herziening van de verdeelsleutel bij elkaar komen.

GGD IJsselland te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en  Zwolle.

Bestuurlijk belang

Deelname in algemeen bestuur door de wethouder. Iedere gemeente heeft 1 stem.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

De missie van de GGD IJsselland is: voor een gezonde samenleving. Gezondheid wordt gezien als het vermogen van mensen om zich aan te passen en eigen regie te voeren in het licht van fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven. Gezondheid is een belangrijke voorwaarde om te kunnen meedoen in de maatschappij.
De GGD zet zich in voor publieke gezondheid. Dat wil zeggen de gezondheid van alle inwoners in onze regio van jong tot oud. De GGD maakt het mogelijk dat mensen individueel en als groep meer grip hebben op hun eigen gezonde leven en leefomgeving. De GGD werkt aan gelijke kansen op een gezond leven voor iedereen. Dit doet de GGD door beleid, advies, onderzoek en ondersteuning en een vangnet voor mensen die (tijdelijk) niet zelfredzaam zijn. De GGD opereert in de publieke gezondheid op het snijvlak van zorg, markt en politiek en kiest daarbinnen welke specifieke waarde we kunnen toevoegen. De GGD werkt voor én met  de elf gemeenten in IJsselland en  samen met diverse organisaties: voor een gezonde samenleving.
GGD IJsselland werkt voor  ruim 520 duizend inwoners.

GGD IJsselland is daarnaast onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland en voert taken uit zoals deze in de wet Publieke gezondheid aan gemeenten zijn opgedragen.

Financiële ratio’s

Bedragen x € 1.000

Rekening 2018

Begroting 2019

Begroting 2020

Resultaat

€ 1.692

€ 0

€ 0

Eigen Vermogen

€ 1.262

€ 1.227

€ 1.227

Vreemd Vermogen

€ 8.969

€ 9.045

€ 8.726

Inwonersbijdrage

€ 851

€ 937

€ 1.021

Dienstverlenings- overeenkomst

€ 10

€ 12

€ 12

Totale bijdrage

€ 861

€ 949

€ 1.033

Risico’s

Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonersbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie.
Aanvullende producten en diensten worden gefinancierd door de gemeenten die deze afnemen. Voor de risico’s voor incidentele aanvullende diensten (maatwerk en projecten) is een aparte voorziening getroffen. Risico’s voor structureel aanvullende diensten kunnen niet ten laste komen van alle gemeenten in de Gemeenschappelijke regeling.
Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten  – naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort.

Ontwikkelingen

In 2018 is de GGD een nieuwe bestuursperiode ingegaan. In 2019 is de bestuursagenda vastgesteld voor de komende periode.

Regionaal Serviceteam  Jeugd IJsselland te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe,  Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland,  Zwartewaterland en  Zwolle.

Bestuurlijk belang

Deelname in algemeen bestuur door de wethouder

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

De regeling is getroffen ter ondersteuning en uitvoering van de taken van de colleges in het kader van de Jeugdwet, in het bijzonder van de inkoop van diensten in het kader van specialistische jeugdhulp. De uitvoeringsorganisatie fungeert als inkooporganisatie van de deelnemende gemeenten.

Sinds 1 januari 2018 bestaat het RSJ-IJsselland, als opvolger van de GR Uitvoeringsorganisatie Jeugdzorg IJsselland. Deze nieuwe GR vloeit voort uit het vastgestelde visiedocument ‘Samenwerken aan transformatie 2017 – 2020, lokale visie als onderlegger voor samenwerking aan de transformatie van de jeugdhulp in de regio’ (welke in 2016 door alle elf gemeenteraden is vastgesteld).

Financiële ratio’s

Bedragen x € 1

Rekening 2018

Begroting 2019

Begroting 2020

Resultaat

€ -4.444

€ 0

€ 0

Eigen Vermogen (excl. Resultaat)

€ 0

€ 0

€ 0

Vreemd Vermogen

€ 0

€ 0

€ 0

Gemeentelijke bijdrage

€ 89.588

€ 104.715

€ 71.855

Risico’s

De deelnemende gemeenten dragen er zorg voor dat de bedrijfsvoerings-organisatie ten allen tijde over voldoende middelen beschikt om aan haar verplichtingen te kunnen voldoen. De begroting van de bedrijfsvoerings- organisatie is beperkt tot programma- en exploitatiekosten. De genoemde risico's hierbij:

  • Mogelijk noodzakelijke extra menskracht bij inkoop en contract-management als het relatiebeheer moeizamer verloopt en contractafspraken niet nageleefd worden.

Ontwikkelingen

De uitvoeringsorganisatie fungeert als inkooporganisatie van de gemeenten en kent geen bevoegdheid om beleid vast te stellen.

Omgevingsdienst IJsselland te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland,  Zwartewaterland, Zwolle, Provincie Overijssel en Veiligheidsregio IJsselland.

Bestuurlijk belang

Deelname in algemeen bestuur door de wethouder

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

Een klant- en oplossingsgerichte werkwijze is wat de eenduidige aanpak van de Omgevingsdienst IJsselland (hierna: OD) kenmerkt. Onafhankelijke experts van de OD wegen maatschappelijke belangen zorgvuldig af en vervullen een verbindende rol in het krachtenveld. Doel is om een optimale balans aan te brengen tussen een duurzame leefomgeving en nieuwe initiatieven. Deze gedachte vat de OD samen in onze missie:

Omgevingsdienst IJsselland. Waarborgt de leefomgeving, versterkt bedrijven.
De OD vormt een moderne uitvoeringsorganisatie die voorop wil lopen met vernieuwende werkmethoden, actuele expertise en moderne ICT-voorzieningen.

De Omgevingsdienst IJsselland wil een hoogwaardige bijdrage leveren aan een veilige, gezonde, aantrekkelijke en duurzame omgeving om in te wonen, werken en leven. Onder het motto ‘Lokale binding, regionale bundeling’ combineert de Omgevingsdienst nabijheid met schaalvergroting. De verbinding van kwaliteitsverbetering en efficiencywinst komt zo binnen bereik. De Omgevingsdienst is een betrouwbare partner in de keten met het Openbaar Ministerie (OM), politie, Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) en Veiligheidsregio (VR) en een samenwerkingspartner van de waterschappen in Overijssel. De Omgevingsdiensten die zijn ontstaan hebben het doel om meerwaarde te creëren op het gebied van de fysieke leefomgeving. De Omgevingsdienst IJsselland wil van toegevoegde waarde zijn voor het bedrijfsleven, de inwoners en de leefomgeving van IJsselland.

Het managementteam geeft in de eerste drie jaar prioriteit aan de ontwikkelopgaven:

  • borgen en doorontwikkelen van politieke sensitiviteit en lokale binding
  • vormen van één organisatie
  • anticiperen op inwerkingtreding Omgevingswet, wet VTH, wet Natuurbescherming en wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen

Financiële ratio’s

Bedragen x € 1.000

Rekening 2018

Begroting 2019

Begroting 2020

Resultaat

n.v.t.

€ 0

€ 0

Eigen Vermogen (excl. Resultaat)

€ 755

€ 755

€ 755

Vreemd Vermogen

€ 2.103

€ 2.103

€ 2.103

Gemeente bijdrage

n.v.t.

€ 592

€ 605

Percentage v/h totaal

6%

6%

6%

Risico’s

De Omgevingsdienst IJsselland is per 1 januari 2018 opgericht. Doordat er weinig historische gegevens zijn brengt dit onzekerheden in de begroting met zich mee. Er is wel gebruik gemaakt van gegevens van andere omgevingsdiensten. De twee grootste onzekerheden worden toegelicht. Het  eerste risico hangt samen met de reiskosten. Er zijn veel verschillende regelingen voor de werknemers. Doordat we niet in het verleden kunnen kijken is het moeilijk om te prognosticeren. Het verkregen inzicht over de eerste helft van 2019 vormt de basis voor de evaluatie van het mobiliteitsplan. Een tweede onzekerheid hangt samen met de dienstverlenings-overeenkomst met Zwolle.

Ontwikkelingen

We zien op het werkveld van de Omgevingsdienst veel nieuwe ontwikkelingen, zoals de komst van de Omgevingswet met het bijbehorende Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO) en de opgaven op het gebied van energie, duurzaamheid en klimaatadaptatie. Op 4 juni 2019 heeft de Eerste Kamer het wetsvoorstel voor een verbod op asbestdaken verworpen. Dat betekent dat er voorlopig geen verbod op asbestdaken komt. In overleg met de 12 deelnemers van de Omgevingsdienst zullen wij onze kennis en expertise inzetten om op deze dossiers de gewenste resultaten te boeken. De primaire meerwaarde van de Omgevingsdienst is natuurlijk gelegen in de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving van de milieutaken. In het derde jaar van ons bestaan zullen we de basis hiervan verder verstevigen en uitbouwen.

Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel-Vechtstreek te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Doelstelling

Het doel is het inrichten van een samenwerkingsverband gericht op het voorkomen van en de opsporing van fraude met de door de gemeenten uit te voeren sociale zekerheidsregelingen. De gemeente draagt hiertoe de bevoegdheid over aan de gemeente Zwolle.

Betrokkenen

Gemeenten Dronten, Ommen-Hardenberg, Hattem, Kampen, Zwartewaterland, Zwolle, Dalfsen.

Bestuurlijk belang

De stemverhouding in het beslissingsbevoegd forum van portefeuillehouders is bepaald op basis van het aantal uitkeringsgerechtigden per gemeente, met een maximum van drie stemmen. Zwartewaterland  heeft één van de vijftien stemmen.

Financieel belang

De kosten worden verrekend op basis van het aantal uitkeringsgerechtigden per 31 december. Het aandeel in de kosten is voor 2020 begroot op € 30.771.

Financiële ratio's

Bedragen

Rekening 2018

Begroting 2019

Begroting 2020

Gemeentelijke bijdrage

€ 22.776

€ 30.771

€ 30.771

Risico's

De inschatting is dat er van risico's zowel bestuurlijk als financieel geen sprake is.

Beleidsvoornemens

De nadruk ligt op zichtbaarheid en dienstbaarheid en het leveren van maatwerk richting regiogemeenten.

Stichting administratiekantoor DataLand te Gouda

Doelstelling

DataLand is in 2001 opgericht met als doel het realiseren van een landelijke voorziening, die leidt tot het breder toegankelijk maken van gebouwengegevens uit het gemeentelijke informatiedomein voor de publieke en private markt.

Bestuurlijk belang/participatie

Deelnemende gemeenten leveren jaarlijks vastgoedgegevens bij DataLand aan, maar zijn niet betrokken bij het beleid. Conform de statuten hebben de certificaathouders gezamenlijk zeggenschap over DataLand. Dit betekent dat de besluiten van de certificaathouders gelden voor alle participerende en deelnemende gemeenten. De deelnemende gemeenten kunnen de certificaathouders wel verzoeken deze besluiten toe te lichten. Het bestuur van DataLand opereert namens alle participerende en deelnemende gemeenten.

Financieel belang

Verstrekking van gegevens aan afnemers vindt plaats tegen verstrekkingskosten. Deze inkomsten worden door DataLand gebruikt om de drieledige taken van de organisatie – een stichting zonder winstoogmerk – uit te voeren. Jaarlijks wordt een vergoeding aan deelnemende gemeenten uitgekeerd voor het leveren van de gemeentelijke gegevens. Het eventuele overschot aan inkomsten wordt daarnaast aan certificaathoudende gemeenten uitgekeerd.  

Financieel risico

Het financieel risico is laag. Er zijn geen jaarlijkse kosten aan deelname verbonden. De ontwikkeling van het eigen vermogen van DataLand is neutraal of positief. Het vreemd vermogen (lening bij de BNG) van de verbonden partij neemt af en zal binnen één à twee jaar volledig zijn afgelost. Het jaarlijkse financiële resultaat vertoont een positieve trend.

Beleidsvoornemens

DataLand ondersteunt de gemeentelijke informatiehuishouding op het gebied van de gemeentelijke geo-, WOZ- en vastgoedinformatie door:

  • actieve kwaliteitsbewaking
  • vertegenwoordiging van het gemeentelijk belang
  • organisatie en coördinatie van het Gemeentelijk Geoberaad (i.s.m. VNG)
  • een landelijk ambtelijk en bestuurlijk podium voor gemeentelijke standpunten op het terrein van de ruimtelijke informatie

Ontwikkelingen

Door het kabinet is een digi-commissaris aangesteld om als overheidsbrede regisseur een programma nationaal digitale overheid op te stellen. Het programma wordt uitgevoerd door alle overheden gericht op het leggen van een overheidsbrede infrastructurele basis voor een digitale overheid voor nu en in de toekomst. Vanuit Dataland is aan de digi-commissaris ook input overhandigd.