Onroerende zaakbelasting (OZB)
De WOZ-waarden dienen als grondslag voor de onroerende zaakbelasting(en). De WOZ-waarden voor 2020 worden bepaald naar waardepeildatum 1 januari 2019. In de berekening voor de tarieven is (nog) geen rekening gehouden met een waardestijging/waardedaling. De definitieve (of voorlopige) waardeontwikkeling tussen waardepeildatum 1 januari 2018 en 1 januari 2019 is nog niet bekend.
Bij de berekening van de voorlopige tarieven is rekening gehouden met een indexering van 1,5%. Dit resulteert (voorlopig) in de volgende OZB-tarieven 2020:
- OZB eigenaren voor woningen: 0,1117%
- OZB eigenaren voor niet-woningen: 0,2282%
- OZB gebruikers voor niet-woningen: 0,1700%
Afvalstoffenheffing
De kosten voor afvalinzameling worden in de gemeente Zwartewaterland 100% gedekt door de afvalstoffenheffing. We maken gebruik van het Diftar-systeem, waarbij de afvalstoffenheffing uit een vast tarief en een variabel tarief bestaat. Het vaste tarief is voor alle huishoudens gelijk en wordt gevormd door de kosten van gezamenlijke voorzieningen, de inzet en beheer daarvan. De hoogte van het variabele tarief bestaat uit het aantal keren dat restafval wordt aangeboden. Inwoners kunnen zo zelf invloed uitoefenen op de hoogte van hun afvalstoffenheffing.
In 2020 hanteren we dezelfde variabele tarieven als in 2019:
- verzamelcontainer (ondergrondse systeem): € 1,55
- 240 liter restcontainer: € 9,21
- 140 liter restcontainer: € 5,63
Door de invoering van omgekeerd inzamelen in 2015 (waardevolle grondstoffen halen we aan huis op, restafval brengen inwoners zelf weg) scheiden onze inwoners de laatste jaren hun afval steeds beter en bieden zij steeds minder restafval aan: voor 2018 een scheidingspercentage van 87% en 40 kilo restafval per inwoner. Dit heeft tot 2019 geleid tot dalende kosten voor afvalinzameling en -verwerking en dus voor een dalend tarief.
Jaar | Vast tarief | Inzet voorziening* | Variabel tarief | Totaal | ||
Begroting | Werkelijk | Begroting | Werkelijk | |||
2015 | € 142,80 | € 92,44 | € 58,03 | € 21,89 | € 200,83 | € 164,69 |
2016 | € 139,00 | € 11,51 | € 25,01 | € 21,99 | € 171,45 | € 160,99 |
2017 | € 129,00 | € 18,35 | € 24,74 | € 22,38 | € 158,74 | € 151,38 |
2018 | € 122,00 | € 29,89 | € 24,15 | € 23,13 | € 146,15 | € 145,13 |
2019 | € 122,00 | € 32,71 | € 24,14 | € 146,14 | ||
2020 | € 142,00 | € 28,91 | € 24,12 | € 166,12 |
* Inzet voorziening: Jaarlijks keert ROVA dividend uit. In de algemene middelen is hiervoor een structurele opbrengst geraamd van € 99.000. De afgelopen jaren is meer dividend ontvangen dan dit geraamde bedrag, de meeropbrengst is toegevoegd aan de voorziening afvalverwijdering. Een gedeelte van deze voorziening wordt ingezet om tariefstijging te beperken.
Voor 2020 zien we echter een forse verhoging van het tarief voor vastrecht afvalstoffenheffing van € 122,00 naar € 142,00 per huishouden. De vaste kosten van ROVA stijgen van € 1.385.000 in 2019 naar € 1.511.000 in 2020. De stijging komt doordat ROVA een nieuw contract voor het sorteren en vermarkten van PMD (Plastic, Metaal en Drankenkartons) heeft afgesloten. Hierdoor nemen de te verwachten kosten toe van € 194.000 in 2018 naar € 265.000 in 2019 en € 272.000 in 2020.
De verwachting is dat door diverse ontwikkelingen de afvalstoffenheffing de komende jaren verder stijgt. Deze stijging valt grotendeels buiten de invloedssfeer van de gemeente en het scheidingsgedrag van onze inwoners.
De afvalstoffenbelasting (Rijksmaatregel) wordt verhoogd van € 13,21 naar € 39,62 in 2020 per ton te storten/verbranden afval. Vanaf juli 2021 brengt ROVA deze kosten in rekening. Daarnaast krijgen we te maken met dalende opbrengsten van grondstoffen en lagere vergoedingen vanuit het verpakkingsconvenant.
De raamovereenkomst verpakkingen loopt in 2022 af. Er wordt druk onderhandeld over aanpassen en verlengen van de overeenkomst. Het bepalen van een passende kostenvergoeding maakt onderdeel uit van de onderhandelingen. De Nedvang-vergoedingen worden jaarlijks vastgesteld en zien we steeds verder teruglopen.
Per 1-1-2018 is een Chinees importverbod op 24 recyclebare afvalstromen ingegaan. Dit heeft tot een verschuiving in afzetmogelijkheden geleid en tot een daling in opbrengsten voor o.a. oud papier, textiel en metalen. De verwachting is dat deze prijsdalingen de aankomende periode doorzetten.
Kostendekkendheid afvalstoffenheffing 2020 | |||
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | 1.687.055 | ||
Inkomsten taakveld, exclusief heffingen | -650.619 | ||
Netto kosten taakveld | 1.036.436 | ||
Toe te rekenen kosten: | |||
Overhead inclusief (omslag)rente | 98.694 | ||
BTW | 286.000 | ||
Totale kosten | 1.421.130 | ||
Opbrengst heffingen | -1.421.130 | ||
Dekkingspercentage | 100% |
Rioolheffing
De raad heeft besloten om het huidige GRP (Gemeentelijk Riolerings Plan 2014 - 2019) met 2 jaar te verlengen. Op basis hiervan kunnen de tarieven voor 2020 ongewijzigd als volgt worden vastgesteld:
Tarief meerpersoonshuishouden: € 353,00
Tarief éénpersoonshuishouden: € 292,00
Tarief niet-woningen (bedrijven): € 2,67 per m2 waterverbruik met een minimum van € 353,00.
Kostendekkendheid rioolheffing 2020 | |||
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | 3.132.265 | ||
Inkomsten taakveld, exclusief heffingen | -63.840 | ||
Netto kosten taakveld | 3.068.425 | ||
Toe te rekenen kosten: | |||
Overhead inclusief (omslag)rente | 267.063 | ||
BTW | 116.000 | ||
Totale kosten | 3.451.487 | ||
Opbrengst heffingen | -3.451.487 | ||
Dekkingspercentage | 100% |
Begraafrechten
In het voorjaar 2019 is er een onderzoek geweest naar de hoogte van de tarieven en de kostendekkendheid van de begraafrechten. Het onderzoek geeft tevens inzicht in de relevante aspecten en de belevingswaarde openbaar groen van de begraafplaatsen.
Het onderzoek laat zien dat
- enerzijds de tarieven voor begraven in Zwartewaterland, in vergelijking tot de gemeenten in de regio, gemiddeld gezien niet hoog zijn.
- anderzijds de tarieven die de gemeente in rekening brengt voor de diensten 'recht tot begraven volwassene' en 'recht tot begraven kind', in vergelijking tot de gemeenten in de regio, aan de hoge kant zijn.
De raad heeft besloten om de belevingswaarde van groen te kwantificeren en er voor te kiezen om deze voor de helft van het bedrag (€ 30.000) niet toe te rekenen aan de tarieven voor het recht tot begraven (volwassene en kind). De raad heeft besloten om deze kosten ten laste te brengen van het budget onderhoud groen. De overige tarieven worden gehandhaafd.
Rekening houdend met hiervoor genoemde gegevens en de gewogen gemiddelden over de afgelopen 3 jaren worden de begrote opbrengsten leges begraafrechten naar beneden bijgesteld naar € 345.000.
Het dekkingspercentage voor begraafrechten 2020 is 82%.
Kostendekkendheid begraafrechten 2020 | |||
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | 351.707 | ||
Inkomsten taakveld, exclusief heffingen | - 30.000 | ||
Netto kosten taakveld | 321.707 | ||
Toe te rekenen kosten: | |||
Overhead inclusief (omslag)rente | 96.598 | ||
BTW (niet toe te rekenen) | |||
Totale kosten | 418.305 | ||
Opbrengst heffingen | -344.998 | ||
Dekkingspercentage | 82% |
Marktgelden
Marktgelden is een bestemmingsheffing. De opbrengsten van de marktgelden dienen te worden gebruikt om deze uitgaven te bekostigen. Zowel de inkomsten als de uitgaven van de marktgelden zijn cijfermatig aangepast op basis van de trendmatige gegevens over de afgelopen jaren. De tarieven voor de marktgelden zijn geïndexeerd met 1,5%.
Het dekkingspercentage voor marktgelden 2020 is 87%.
De kosten en opbrengsten van de kermis tijdens de jaarmarkt Genemuiden maken geen deel uit van de berekening kostendekkendheid. De tarieven hiervoor zijn niet opgenomen in de verordening marktgelden. Hiervoor zijn privaatrechtelijke overeenkomsten/afspraken gemaakt.
Kostendekkendheid marktgelden 2020 | ||||
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | 28.955 | |||
Inkomsten taakveld, exclusief heffingen | ||||
Netto kosten taakveld | 28.955 | |||
Toe te rekenen kosten: | ||||
Overhead inclusief (omslag)rente | 9.261 | |||
BTW | 1.895 | |||
Totale kosten | 40.111 | |||
Opbrengst heffingen | -34.900 | |||
Dekkingspercentage | 87% |
Havengelden
Havengelden is een bestemmingsheffing. De opbrengsten van de havengelden dienen te worden gebruikt om deze uitgaven te bekostigen. Zowel de inkomsten als de uitgaven van de havengelden zijn cijfermatig aangepast op basis van de trendmatige aantallen ladingen/lossingen over de afgelopen jaren.
De tarieven voor de havengelden zijn geïndexeerd met 1,5%.
Het dekkingspercentage voor havengelden 2020 is 96%.
Kostendekkendheid havengelden 2020 | ||||
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | 196.450 | |||
Inkomsten taakveld, exclusief heffingen | -4.000 | |||
Netto kosten taakveld | 192.450 | |||
Toe te rekenen kosten: | ||||
Overhead inclusief (omslag)rente | 42.138 | |||
BTW | 15.583 | |||
Totale kosten | 250.172 | |||
Opbrengst heffingen | -239.064 | |||
Dekkingspercentage | 96% |
Leges
Voor een aantal leges geldt dat hiervoor uitsluitend bij wet- en regelgeving vastgestelde bedragen in rekening kunnen worden gebracht. De Rijksoverheid stelt de maximum tarieven vast voor reisdocumenten en rijbewijzen. Ook het tarief voor het afgeven van een uittreksel Burgerlijke stand wordt vastgesteld door de Rijksoverheid. Deze tarieven zijn niet kostendekkend.
Daarnaast mogen, op basis van wetgeving, geen kosten in rekening worden gebracht voor het opmaken van akten van overlijden, geboorten, erkenning enzovoort.
Verder moeten gemeenten, op grond van de wet, op twee momenten per week de gelegenheid bieden voor een kosteloze huwelijksvoltrekking. Het is de verwachting dat van de 100 huwelijken er 50 kosteloos worden voltrokken.
Uitgangspunt - voor zover niet wettelijk bepaald - voor de overige leges is 100% kostendekkendheid.
Kostendekkendheid burgerzaken 2020 (inclusief Rijksleges) | |||
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | 289.522 | ||
Inkomsten taakveld, exclusief heffingen | - | ||
Netto kosten taakveld | 289.522 | ||
Toe te rekenen kosten: | |||
Overhead inclusief (omslag)rente | 139.729 | ||
BTW | 21.906 | ||
Totale kosten | 451.157 | ||
Opbrengst heffingen | -205.599 | ||
Dekkingspercentage | 46% |
Voor een aantal andere categorieën - met name omgevingsvergunningen - geldt dat de onderbouwing van het legestarief gebaseerd is op de gemiddelde inzet van ambtelijke capaciteit en overige kosten.
Bij omgevingsvergunningen geldt bijvoorbeeld dat een groot aantal aanvragen voor relatief kleine bouwwerken leidt tot een lagere legesopbrengst. Bij het bepalen van het gemiddelde houden we ook rekening met een aantal grote(re) bouwwerken, die een hogere legesopbrengst met zich meebrengen.
De opbrengsten van de omgevingsvergunningen laten een stijgende lijn zien (mede door de hogere bouwkosten waarop de leges gebaseerd zijn). De bouwkosten worden getoetst aan de richtbedragen die zijn vastgelegd in 'het overzicht bouwkosten ten behoeve van berekeningen voor de bouwleges toets'.
Op basis van de gewogen gemiddelden van de afgelopen jaren en de te verwachten toenemende aanvragen in 2020, worden de opbrengsten begroot op € 969.574 (was € 928.668 in 2019).
Bij het ongewijzigd vaststellen van de tarieven omgevingsvergunningen 2020 is het dekkingspercentage 100%.
Kostendekkendheid omgevingsvergunning 2020 | ||||
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | 455.399 | |||
Inkomsten taakveld, exclusief heffingen | - | |||
Netto kosten taakveld | 455.399 | |||
Toe te rekenen kosten: | ||||
Overhead inclusief (omslag)rente | 485.445 | |||
BTW | 28.731 | |||
Totale kosten | 969.575 | |||
Opbrengst heffingen | 969.574 | |||
Dekking | 100% |
Begroting Legesverordening 2020 | |||
Titel 1 Algemene dienstverlening | |||
Lasten | Baten | Kostendekkendheid | |
H1 Burgerlijke stand | € 46.483 | € -31.079 | 67% |
H2 Reisdocumenten en identiteitskaart | € 61.938 | € -28.399 | 46% |
H2 Rijksleges reisdocumenten | € 23.755 | € -23.755 | 100% |
H3 Rijbewijzen | € 130.906 | € -72.120 | 55% |
H3 Rijksleges rijbewijzen | € 23.280 | € -23.280 | 100% |
H4 Verstrekkingen BRP | € 93.906 | € -2.775 | 3% |
H9 Overige publiekszaken | € 52.854 | € -6.155 | 12% |
H9 Rijksleges VOG | € 10.155 | € -10.155 | 100% |
H9 Rijksleges Naturalisatie | € 7.880 | € -7.880 | 100% |
€ 451.157 | € -205.599 | 46% | |
H10 Naspeuringen archief | € 969 | € -610 | 63% |
H12 Leegstandswet | € 945 | € -240 | 25% |
H16 Kansspelen | € 324 | € -113 | 35% |
H17 Telecommunicatie | € 37.283 | € -34.415 | 92% |
H18 Verkeer en vervoer | € 26.134 | € -4.941 | 19% |
H19 Diversen | € 2.761 | € -1.400 | 51% |
Totaal | € 519.573 | € -247.318 | 48% |
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning | |||
Lasten | Baten | Kostendekkendheid | |
Overige Kosten | € 72.243 | ||
Salarissen Vergunningverlening | € 383.156 | ||
Overhead | € 485.445 | ||
Toe te rekenen BTW | € 28.731 | ||
Opbrengsten Omgevingsvergunningen | € -969.574 | ||
Totaal | € 969.575 | € -969.574 | 100% |
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn | |||
Lasten | Baten | Kostendekkendheid | |
H1 Horeca | € 8.238 | € -3.299 | 40% |
H2 Evenementen | € 33.060 | € -753 | 2% |
H7 Niet benoemde vergunningen | € -370 | ||
Totaal | € 41.298 | € -4.421 | 11% |
Totaal | € 1.530.447 | € -1.221.313 | 80% |